Afbeelding van Tandpasta's en tandenborstels

Tandpasta's en tandenborstels

Oorsprong
In vroegere tijden poetsten de mensen ook al hun tanden, echter niet met echte tandpasta en een tandenborstel maar met een takje van een geneeskrachtige boom of plant. Ook zout werd wel gebruikt om tanden mee te poetsen.In delen van Afrika poetsen arme mensen nog steeds hun tanden met een takje omdat tandpasta te duur is.

De oude Egyptenaren poetsten hun tanden met as gemengd met kruiden. Ook arme mensen poetsten hun tanden vroeger met as. Heden ten dage gebruikt men tandpasta voor de dagelijkse mondhygiëne, met als hulpmiddel de tandenborstel.

De eerste tandenborstels gebruikten dierenharen, maar tegenwoordig wordt voor de borstel kunststof zoals nylon gebruikt.

De volgende stoffen zitten in tandpasta :

schuur- en polijstmiddelen (ter verwijdering van de tandplak)
humectantia (om uitdroging van de pasta te voorkomen)
detergentia
bindmiddel
smaak- en zoetstoffen
conserveringsmiddelen
kleurstoffen
water
stoffen voor therapeutische- of esthetische doeleinden

Soorten tandpasta op basis van hun actieve stof

Er zijn verschillende soorten tandpasta. Ze worden gekenmerkt op basis van hun actieve stof :

Fluor tandpasta’s
Dit zijn tandversterkende tandpasta’s, die fluoride afgeven. Deze fluoride wordt door de tand opgenomen, waardoor de tand meer zuurbestendig wordt.

Op basis van hun fluorgehalte onderscheidt men drie ondersoorten :

kindertandpasta (250 – 500 ppm fluoride)
normale tandpasta (1500 ppm fluoride)
tandpasta met hoge fluorgehalte (tot meer dan 10000 ppm fluoride) (deze is enkel te gebruiken op tandartsvoorschrift)

Tandvleesversterkende tandpasta’s
Tandpasta voor tandvleesproblemen bevat meestal tinfluoride in plaats van natriumfluoride in andere tandpasta’s. Sommige studies tonen aan dat tinfluoride een rol speelt in het voorkomen van tandvleesontsteking. Maar tinfluoride klijkt weer minder doeltreffend in het voorkomen van tandbederf dan natriumfluoride.

Antibacteriële tandpasta’s
De actieve therapeutische stof is een of ander antisepticum of antibacterieel agens zoals chloorhexidinedigluconaat, triclosan. Ze worden gebruikt bij gingivitis en parodontitis.

Antitandplaque tandpasta’s
Net als de antibacteriële tandpasta’s, bevatten deze tandpasta’s bacterieremmende stoffen. Sommige tandpasta’s maken gebruik van enzymen.

Reacties